BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, January 21, 2011

kucing itu..

Assalamualaikum kepada semua sahabat-sahabat sekalian..Semoga keberkatan dan rahmatNya sentiasa bersama kita semua..ameen..:)

Bercakap pasal kucing..mesti ramai sahabat-sahabat yang sayang dengan kucing..tak kurang ada juga yang takut dengannya..

Kucing...sinonim dengan sahabat rasulullah yang digelar Abu Hurairah..Seorang sahabat yang banyak meriwayatkan hadis nabi...

Abu Hurairah yang bermaksud bapa kucing amat gemar bermain dengan kucing..Satu ketika beliau berjumpa rasulullah lalu rasulullah bertanya kepada Abu Hurairah apakah yang berada dalam lengan bajunya..Beliau menunjukkan anak kucing yang berada dalam lengan bajunya lantas gelaran Abu Hurairah itu terus diberikan kepadanya..

Selepas habis kerja petang semalam ana terus ke kedai makan bersama ofismate..Biasalah kucing kat mana-mana kedai makan pun ada..Minta makanan kepada pelanggan yang datang..Habis makan ana bagilah tulang leher ayam kat kucing..tulang sebesar mulut kucing..Tiba-tiba..kucing tu terdiam..seperti lemah tak bermaya..tadi sebelum makan bising je kucing tu..
"Fazu,kucing tu tercekik ke?Cube tengok sikit"..ana bertanya
"Yelah syira..diam je kucing tu.." jawab fazu..

Lama juga kucing tu duduk terdiam..dalam erti kata lain..cool je kucing tu..kalaulah ana yg tercekik tulang..wallahu a'alam..mgkn kehulu kehilir takkan serileks kucing tu..Kami yang dah risau tengok kucing tu..matanya dah hampir kuyu...
"Ya Allah selamatkanlah kucing tu..." fazu berdoa..ana aminkan je..
Kemudian kucing tu beralih arah..sambil bangun..sambil terbatuk2..tapi tulang tu tak keluar-keluar juga..nak tolong taktau camana..kami hanya melihat dengan simpati..Tiba-tiba ana nampak kucing itu menguis2 dalam mulut..dan alhamdulillah..tulang tu dah keluar sikit demi sedikit..dan habis semua dah keluar..Akhirnya kucing tu lompat dan berlari girang seperti biasa..seolah-olah tiada apa yang berlaku...Itulah dia kisah seekor kucing...

Seekor kucing..mampu untuk menyelesaikan masalahnya sendiri..Tiada siapa yang peduli..

Walhal ia adalah seekor binatang yang tidak mempunyai akal..

Seekor kucing..mampu untuk tenang ketika dilanda masalah..

Walhal ia hanyalah seekor binatang yang hanya meminta belas ihsan manusia sekelilingnya..


Justeru..seorang manusia..perlulah lebih hebat daripada seekor kucing..Allah telah sedia menyatakan bahawa manusia adalah sebaik-baik ciptaan..Namun...

"Dan sungguh akan Kami isi neraka Jahanam banyak dari kalangan jin dan manusia. Mereka memiliki hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah), dan mereka memiliki mata tapi tidak dipergunakan untuk melihat (tanda2 kekuasaan Allah) dan mereka mempunyai telinga tapi tidak dipergunakan untuk memperdengarkan ayat-ayat Allah. Mereka seperti haiwan ternak, bahkan lebih sesat lagi.Mereka itulah orang-orang yang lalai"

(Al-A'raf : 179)

Sedarilah wahai diri-diri yang sering diperingatkanNya..

seekor kucing itu..Allah telah tetapkan rezekinya..Allah biarkan kehidupannya didunia ini sesuai dengan kemampuannya sebagai seekor kucing..berpanas..berhujan..bermain..bahaya sering menanti..namun itu adalah ujian untuknya ia terus bertahan dimuka Bumi Allah yang luas ini..

seorang manusia itu juga sama..Allah telah tetapkan qadha' dan qadar setiap insan..Bezanya seorang manusia dengan seekor kucing itu terletak pada akal..Sudah Allah sediakan pelbagai ujian sesuai dengan tahap kemampuan hambaNya..diberikan ujian agar kita imun dan mempunyai antibodi yang kuat untuk terus bertahan di dunia yang fana' ini..Akal yang Dia kurniakan..gunakanlah ia semaksimum mungkin..agar ujian-ujian yang Dia beri itu menjadi saksi kegembiraan kita di hari akhir nanti..


Dari Anas meriwayatkan bhw rasulullah SAW bersabda : Sesungguhnya besarnya pahala adalah bergantung dengan besarnya ujian atau penderitaan. Dan sesungguhnya apabila Allah mengasihi sesuatu kaum, Dia akan menguji mereka (dengan penderitaan). Oleh sebab itu barangsiapa yang redhai dengan ujian Allah, Allah juga meredhainya. Dan barangsiapa yang tidak redha, maka Allah juga tidak meredhainya

(HR Tirmizi)

p/s : Lepas ni kalau nampak kucing,bisikkan dalam diri..seorang manusia lebih hebat daripada seekor kucing..^^

: Lepas ni kalau dapat ujian daripada Allah..katakan kepada diri..Allah amat sayang pada diriku..:)

InsyaAllah..semoga kita teruskan langkah dengan gagah dalam meyusuri denai-denai kehidupan yang dipenuhi jurang dan lembah ini..=)

0 comments: