BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, December 18, 2010

Mencari Solehah

Ira termenung sendirian..Kemanakah Solehah menghilang ni?Semakin hari dia merasakan Solehah semakin jauh dari pandangan dan kini Solehah telah hilang tanpa kesan..
Diimbas kembali detik-detik perkenalan dengan Solehah sehinggakan perkenalan itu membuahkan sebuah ukhwah yang terindah..

"Ana Solehah..ukhti?".."Ana Ira..Insyirah Iftah"..aku mengenalkan diri sambil menghulurkan salam perkenalan..Begitu manis detik perkenalan itu..

Tika aku terleka Solehah pasti mengingatkan..
Dihening pagi tak pernah Solehah lupa untuk mengejutkanku..Sama-sama kami bermunajat kepadaNya..
Setiap hari..setiap masa..setiap detik..kemana sahaja aku pergi disitulah Solehah setia menemani..
Kemanisan itu sukar untuk digambarkan..Solehah sukar untuk dicari ganti..

Tapi kini..Solehah tiba-tiba menghilangkan diri..Apakah salahku kepadanya?
Ya aku akui..
semakin lama aku sudah tak mampu untuk memenuhi ajakannya untuk terus bangun bermunajat kepadaNya..
semakin lama berkurangan helaian Al-Quran yang aku selak..
semakin lama sunat-sunat harian jarang aku lakukan..
Bukannya apa..
semakin hari bebananku semakin bertambah..
kerja-kerja yang menimbun..
komitmen terhadap tugas semakin membukit..
Aku menjadi sambil lewa terhadap amalanku..
juga terus-terusan liat dalam mengerjakan sesuatu yang pernah aku istiqamah dengannya dahulu..

Sampai hati Solehah meninggalkanku disaat aku memerlukannya..

.........................................................................................

Keadaan sekeliling kosong..luas..Aku lihat Solehah dalam kesamaran..
"Ira..sahabatku..Ana tak pernah meninggalkanmu..Tapi sahabat..sedarilah..ntilah yang semakin menjauhi ana..Ana berada dekat denganmu..sangat dekat sahabat...tapi nti takkan nampak ana..kerana hati nti telah dipenuhi debu dan tompok-tompokan hitam..yang semakin menebal.."

Tiba-tiba aku tersentak..
"Subhanallah aku bermimpi rupanya"..Apakah maksud Solehah itu?

Dia dekat tetapi jauh denganku.....




Coretan buatku...
Juga titipan buatmu..

Fitrah manusia itu menyukai kebaikan..
Pasti terselit walaupun sedikit kebaikan dalam diri bergelar hamba..
Pasti gelaran Solehah menjadi impian setiap insan yang menginginkan kebaikan..

Senang untuk memiliki.
Tapi sukar untuk dikekalkan..
Apatah lagi untuk memperbaharui..
Itulah Solehah..

Apabila kita mula bermujahadah untuk mencari Solehah itu..akhirnya kita pastikan bertemu..
Apabila sudah memiliki..lama-kelamaan ikatan terhadap kemanisan Solehah semakin luntur lantaran diri yang semakin tunduk pada bisikan nafsu dan syaitan..
Kini Solehah menjadi bayangan dan sukar untuk digapai..

Justeru hakikat pencariannya memerlukan mujahadah yang tinggi..tanpa rasa putus asa..

"Destinasi Solehah yang dicari..sebenarnya terlalu hampir..hanya kabur kerana dosa didalam diri" ^^

"Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai."
(HR Ahmad)

"...Sesungguhnya seorang hamba perempuan yang beriman itu lebih baik daripada perempuan kafir musyrik sekalipun keadaannya menarik hati kamu...”

(Al-Baqarah: 221)



~MUDAHNYA MENCARI..NAMUN SUKAR MENJADI..LEBIH SUKAR MEMILIKI~

p/s : InsyaAllah sama2 mencari..menjadi..seterusnya memiliki Solehah itu~ (",)

0 comments: