BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, May 12, 2010

Berjaya atau gagal?

Assalamualaikum kepada semua..
hampir 2 bulan diri ini tidak menulis..kekeringan idea juga kelesuan minda melanda diri..
Alhamdulillah amanah sebagai pemeriksa kertas peperiksaan bakal berakhir..tak esok..lusa..insyaAllah..Menjadi penanda kertas membuatkan ana berfikir dan merenung panjang..
Adakah kejayaan dan kegagalan diukur melalui keputusan peperiksaan?
Adakah kejayaan dan kegagalan diukur berdasarkan sekeping kertas?
Setiap individu pasti mempunyai pendapat dan penilaian masing-masing..
Ana tidak mempunyai jawapan bagi soalan-soalan ini..Pembaca sendirilah yang ada jawapannya.

Miss saya rasa saya nak repeatlah paper ni..kata salah seorang pelajar ana..
Kenapa?ana bertanya..Dia menjawab..saya ada banyak masalah..masalah itu..masalah ini..lagi-lagi math memang saya lemah..kena belaja satu-satu baru boleh jawab..ya masalah yang dia hadapi memang agak memeranjatkan ana..masyaAllah..hebat ujian yang Allah beri padanya..nak buat macamana..ana hanya mampu menasihati dan berdoa untuknya..

dalam kelas..ada segelintir pelajar memang tekun membuat latihan..rajin bertanya soalan..tapi dalam peperiksaan mereka masih tidak dapat jawab dengan baik..akhirnya keputusan peperiksaan mereka tidak dapat diselamatkan lagi..masyaAllah..Allah yang lebih tahu apa yang terbaik untuk mereka..

Setiap orang mempunyai perspektif berbeza terhadap kejayaan..
Ada orang kata..Aku dah kaya..bergaji besar..berkereta mewah..berumah besar..maka aku telah berjaya..
Ada juga yang berkata..aku dapat semua A..aku nak sambung belaja luar negara..ya..aku telah berjaya..

alangkah indah seandainya kejayaan diukur dengan pencapaian yang akan kita bawa bertemu Allah nanti..kejayaan dunia itu penting..namun kejayaan akhirat lebih penting..kerana dunia hanya sementara..akhirat itu yang selamanya..

Biarlah tidak bergaji besar..tidak bekerja besar..berharta banyak..
yang penting hati kaya dengan kemurahan jiwa..lafaz kaya dengan zikrullah..

Apalah gunanya harta seandainya kita tak dapat membahagiakan kedua ibu bapa..
Apalah gunanya pangkat seandainya itu yang akan membuatkan kita merempat di hari akhirat..
Apa gunanya kejayaan duniawi seandainya itu yang akan membawa kegagalan ukhrawi..

Mari kita singkapi manual terhebat yang ada pada kita:
Surah Al-Mukminun 1-10
Ciri mukmin yang berjaya
1.khusyuk dalam solat
2.menjauhkan diri daripada perbuatan dan perkataan tidak berguna
3.menunaikan zakat
4.memelihara kemaluan (kecuali kepada yang berhak)
5.memelihara amanah dan janji.
6.memelihara solat.



kadang-kadang kita berusaha mencari buku rujukan yang mahal-mahal..untuk mendapatkan seberapa banyak input yang hebat..
kadang-kadang kita pulun mencari manual untuk membantu menghadapi masalah dan memudahkan kerja harian..
tetapi kita terlupa satu manual..
yang telah wujud 1400 tahun dahulu..
kandungannya tidak akan berubah biarpun zaman berubah..
Ia turun dari Allah yang Maha Pengasih..di sampaikan melalui kekasihNya..
Ikutilah manual itu..nescaya..kejayaan dunia dan akhirat pasti menjadi milikmu..

3 comments:

MU'ALLIMAH said...

bismillah,
saya suke dan saya setuju dgn tulisan anda...^_^ hihii...

Muttaqinah Solehah said...

terima kasih faqirah ilallah..
lets together achieve the success..=)

Amilin Zanal said...

saya setuju dengan pendpt saudari.semua skrg diukur melalui peperiksaan.IQ lebih dipentingkan daripada SQ dan EQ...jadilah manusia sekrang berpelajaran tetapi rendah akhlak dan tingkah laku...