BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, January 21, 2011

kucing itu..

Assalamualaikum kepada semua sahabat-sahabat sekalian..Semoga keberkatan dan rahmatNya sentiasa bersama kita semua..ameen..:)

Bercakap pasal kucing..mesti ramai sahabat-sahabat yang sayang dengan kucing..tak kurang ada juga yang takut dengannya..

Kucing...sinonim dengan sahabat rasulullah yang digelar Abu Hurairah..Seorang sahabat yang banyak meriwayatkan hadis nabi...

Abu Hurairah yang bermaksud bapa kucing amat gemar bermain dengan kucing..Satu ketika beliau berjumpa rasulullah lalu rasulullah bertanya kepada Abu Hurairah apakah yang berada dalam lengan bajunya..Beliau menunjukkan anak kucing yang berada dalam lengan bajunya lantas gelaran Abu Hurairah itu terus diberikan kepadanya..

Selepas habis kerja petang semalam ana terus ke kedai makan bersama ofismate..Biasalah kucing kat mana-mana kedai makan pun ada..Minta makanan kepada pelanggan yang datang..Habis makan ana bagilah tulang leher ayam kat kucing..tulang sebesar mulut kucing..Tiba-tiba..kucing tu terdiam..seperti lemah tak bermaya..tadi sebelum makan bising je kucing tu..
"Fazu,kucing tu tercekik ke?Cube tengok sikit"..ana bertanya
"Yelah syira..diam je kucing tu.." jawab fazu..

Lama juga kucing tu duduk terdiam..dalam erti kata lain..cool je kucing tu..kalaulah ana yg tercekik tulang..wallahu a'alam..mgkn kehulu kehilir takkan serileks kucing tu..Kami yang dah risau tengok kucing tu..matanya dah hampir kuyu...
"Ya Allah selamatkanlah kucing tu..." fazu berdoa..ana aminkan je..
Kemudian kucing tu beralih arah..sambil bangun..sambil terbatuk2..tapi tulang tu tak keluar-keluar juga..nak tolong taktau camana..kami hanya melihat dengan simpati..Tiba-tiba ana nampak kucing itu menguis2 dalam mulut..dan alhamdulillah..tulang tu dah keluar sikit demi sedikit..dan habis semua dah keluar..Akhirnya kucing tu lompat dan berlari girang seperti biasa..seolah-olah tiada apa yang berlaku...Itulah dia kisah seekor kucing...

Seekor kucing..mampu untuk menyelesaikan masalahnya sendiri..Tiada siapa yang peduli..

Walhal ia adalah seekor binatang yang tidak mempunyai akal..

Seekor kucing..mampu untuk tenang ketika dilanda masalah..

Walhal ia hanyalah seekor binatang yang hanya meminta belas ihsan manusia sekelilingnya..


Justeru..seorang manusia..perlulah lebih hebat daripada seekor kucing..Allah telah sedia menyatakan bahawa manusia adalah sebaik-baik ciptaan..Namun...

"Dan sungguh akan Kami isi neraka Jahanam banyak dari kalangan jin dan manusia. Mereka memiliki hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah), dan mereka memiliki mata tapi tidak dipergunakan untuk melihat (tanda2 kekuasaan Allah) dan mereka mempunyai telinga tapi tidak dipergunakan untuk memperdengarkan ayat-ayat Allah. Mereka seperti haiwan ternak, bahkan lebih sesat lagi.Mereka itulah orang-orang yang lalai"

(Al-A'raf : 179)

Sedarilah wahai diri-diri yang sering diperingatkanNya..

seekor kucing itu..Allah telah tetapkan rezekinya..Allah biarkan kehidupannya didunia ini sesuai dengan kemampuannya sebagai seekor kucing..berpanas..berhujan..bermain..bahaya sering menanti..namun itu adalah ujian untuknya ia terus bertahan dimuka Bumi Allah yang luas ini..

seorang manusia itu juga sama..Allah telah tetapkan qadha' dan qadar setiap insan..Bezanya seorang manusia dengan seekor kucing itu terletak pada akal..Sudah Allah sediakan pelbagai ujian sesuai dengan tahap kemampuan hambaNya..diberikan ujian agar kita imun dan mempunyai antibodi yang kuat untuk terus bertahan di dunia yang fana' ini..Akal yang Dia kurniakan..gunakanlah ia semaksimum mungkin..agar ujian-ujian yang Dia beri itu menjadi saksi kegembiraan kita di hari akhir nanti..


Dari Anas meriwayatkan bhw rasulullah SAW bersabda : Sesungguhnya besarnya pahala adalah bergantung dengan besarnya ujian atau penderitaan. Dan sesungguhnya apabila Allah mengasihi sesuatu kaum, Dia akan menguji mereka (dengan penderitaan). Oleh sebab itu barangsiapa yang redhai dengan ujian Allah, Allah juga meredhainya. Dan barangsiapa yang tidak redha, maka Allah juga tidak meredhainya

(HR Tirmizi)

p/s : Lepas ni kalau nampak kucing,bisikkan dalam diri..seorang manusia lebih hebat daripada seekor kucing..^^

: Lepas ni kalau dapat ujian daripada Allah..katakan kepada diri..Allah amat sayang pada diriku..:)

InsyaAllah..semoga kita teruskan langkah dengan gagah dalam meyusuri denai-denai kehidupan yang dipenuhi jurang dan lembah ini..=)

Saturday, January 15, 2011

husnu zhon =)

Assalamualaikum wtb kepada semua sahabat sahabiah..
Semoga kita semua sentiasa berada dalam iman dan rahmatNya sentiasa..ameen..^^

husnu=baik zon=bersangka husnuzon=bersangka baik
Ana mulakan entry kali ni dengan sebuah cerita dipetik daripada motivasi pagi ikim

Seorang ayah bersama dua orang anaknya menaiki sebuah komuter yang sarat dengan manusia disekeliling..kebetulan seorang penumpang turun dan si ayah mengambil tempat duduk tersebut lantas terus tertidur..

Si anak-anak sekan berpesta di dalam komuter tersebut..berlari kesana kemari..membuat bising dan ketawa ceria sesungguh hati..Bukan itu sahaja..mereka turut merempuh suratkhabar dan majalah yang sedang dibaca penumpang-penumpang..Para penumpang yang lain terganggu dengan sikap anak-anak tersebut ditambah dengan gelagat si ayah seolah-olah membiarkan sahaja anak-anaknya..
Seorang penumpang berasa terpanggil untuk mendekati si ayah bagi memberitahu perangai anak-anaknya..dia mendekati dan mencuit si ayah lalu bermulalah satu perbualan..

"Encik..anak encik ni sedang mengganggu penumpang-penumpang lain di dalam komuter..
Mereka semua tidak selesa dengan keadaan ini."

Si ayah dengan genangan air mata memulakan bicara

"Sebenarnya isteri saya telah dimasukkan ke dalam wad kerana sakit yang teruk. Sejak dari hari itu anak-anak saya ni tak lalu nak makan..berada dalam kemurungan dan sebagainya..Hidup mereka tidak ceria.. Mereka tidak dibenarkan untuk melawat ibu diwad..

Pada hari ini doktor membenarkan mereka untuk melawat..Apa lagi..jiwa anak-anak itu kembali riang dan ceria..sebelum memasuki komuter mereka dah meloncat keriangan..namun satu panggilan daripada doktor menyebabkan saya tak bermaya di dalam komuter ni..Dr memberitahu bahawa isteri saya sudah tiada lagi..Bagaimana saya hendak memberitahu kepada mereka?......

Hati penumpang yang mendengar itu berubah daripada marah kepada simpati...

Penumpang-penumpang lain mungkin masih marah dam menyampah kerana mereka tidak menyelami hati nurani si ayah..mungkin juga mereka su'u zhon(buruk sangka) kepada si ayah..

Ketika melihat seseorang yang bermuka masam...
jangan cepat buat kesimpulan bahawa dia seorang yang tidak peramah...
kerana mungkin disebalik wajah itu tersirat seribu masalah yang sukar dirungkai..

Ketika melihat seorang yang berduka lemah dan tak bermaya..
jangan sebarangan melulu bahawa dia seorang yang lembik dan tidak berdaya..
kerana mungkin disebalik kelemahan itu teselit satu kekuatan yang luar biasa..

Ketika melihat sesuatu yg mungkin akan meyebabkan kita terikir ke arah negatif..
cepat-cepat bawa pemikiran itu ke arah yang positif..
Tak rugi berbaik sangka pada manusia..
kerana disitu akan terciptanya satu ketenangan hati dan kedamaian jiwa..

Lihat sahaja ketua panglima tentera, Khalid Al-Walid yang menerima pemecatannya dengan hati yang terbuka...dan berbaik sangka kepada Khalifah Umar yang memberi surat pemecatan itu..

"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah banyak dari prasangka, sesungguhya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah ada di antara kamu mengumpat sebahagian yang lain...."

(Al-hujurat : 12)

Apakah perasaan sekiranya kita memberi pertolongan..memberi segala-galanya kepada seseorang..namun dia tidak bersyukur malahan bersangka buruk dengan kita?

Sudah pasti sedih..terasa hati..dan macam-macam berlaku kepada hati..

Dia..Hua Zal Jalali wal Ikram...

Memberi kita oksigen untuk kita terus bernafas diBumiNya

Memberi kita air untuk kita hidup di duniaNya

Memberi kita ni'mat untuk kita bahagia didalamnya..

Namun..sanggup kita bersu'u shon kepadaNya..

Tidak pernah puas dengan apa yang diberiNya..

Jarang bersyukur atas kurniaanNya..

Selalu bersungut atas ujianNya..

Sedarlah wahai diri yang berbicara..sedarlah wahai diri yang membaca..Selalu kita bersu'u zhon padaNya..Namun tak pernah sekali Dia menjauhkan diri daripada kita..Tak pernah jua Dia menghentikan segala ni'matNya..

Benarlah firmanNya..

"Maka adapun manusia apabila Tuhan mengujinya lalu memuliakannya dan memberinya kesenangan, maka dia berkata 'Tuhanku telah memuliakanku'...Namun apabila Tuhan mengujinya lalu membatasi rezekinya, maka dia berkata 'Tuhanku telah menghinaku'


(al-Fajr: 15-16)








Saturday, January 8, 2011

Sucinya hati mereka..

Assalamulaikum kepada semua sahabat..Semoga rahmat Allah sentiasa mengiringi setiap perjalanan hidup kita..ameen..


Beberapa hari lepas..selepas habis segmen berita TV3..selingan yang diselitkan sebagai penutup berita membuatkan ana tersenyum sendirian..Gelagat anak-anak kecil yang akan memasuki alam persekolahan darjah satu..

"Dah besar nanti nak jadi apa",tanya pemberita kepada seorang kanak-kanak lelaki bersongkok..

"Aaa..aaa..nak jadi ustaz"..jawab si kecil..
"Kenapa nak jadi ustaz?",tanya pemberita lagi..
"Sebab..nak jadi imam.." :)

"Adik bila besar nak jadi apa?",tanya wartawan kepada anak kecil yang 'ompong' giginya..
si anak kecil menjawab.."saye nak jadi doktor gigi"..sambil tersengih kepada wartawan itu..

Sedarkah kita..sebenarnya anak-anak kecil ini..pemikirannya..role modelnya pada ketika ini adalah ibu bapanya..

Mungkin si anak kecil itu adalah seorang anak ustaz..menyebabkannya tidak kekok bersongkok malahan gembira menyatakan cita-citanya untuk mengikuti jejak langkah ayahnya..

Mungkin juga si anak kecil yang bercita-cita menjadi doktor gigi itu telah disakat oleh ibu bapanya tentang giginya dan menyebabkan apa yang ada dibayangan anak kecil itu adalah doktor gigi..

Sucinya hati mereka..
Benarlah apa yang dikatakan oleh nabi SAW..
"Setiap anak yang lahir itu adalah keadaan fitrah (Islam, suci bersih).Maka ibu bapanyalah yang bertindak menjadikan ia Yahudi atau Nasrani atau Majusi." (HR Bukhari)


Ketika kecil..ibu bapalah yang menjadi ikutan mereka
Ketika besar sikit..mereka ikut kawan2 pula..
Ketika besar lagi..artis dan sesiapa sahaja boleh menjadi role model mereka..

Bermula sejak dari kecil ibu bapalah yang akan mencorakkan setiap fitrah yang bakal anak-anak mereka tempuhi..
Seandainya elok corakan itu..maka..anak-anak akan berjaya mencari kawan yang betul seterusnya mengikut role model yang terbaik..

teringat pengalaman ana mengajar di sekolah kafa..

Seorang anak murid darjah satu berkata..ustazah..kelas kita ni bising sangat..kenapa ustazah tak marah diorang macam ustazah kat sebelah?Nanti saya panggilkan ustazah tu ye suruh marahkan diorang..

Tersenyum ana mendengar kata-kata anak murid yang seorang tu..Begitu telus dan tulus bicara mereka..

Ustazah..ustazah..air mutanajjis tu apa?air yang ada binatang mati ke?..tanya mereka apabila melihat ana melukis gambar air dan ada cicak jatuh dalamnya..Sangat jujur pertanyaan mereka..

Kata-kata mereka terzahir daripada apa mereka lihat..
Pemikiran mereka muncul daripada apa yang mereka pelajari..
Sungguh suci hati mereka..

Justeru para ibu bapa sekalian..Tunaikanlah hak mereka..

Merujuk majalah anis bil 158, terdapat 6 hak pendidikan kepada anak2..

1.Mencontohi pendidikan Allah dan rasul.
2.Bersikap adil kepada setiap anak2.
3.Memberi dan memperlihatkan kasih sayang.
4.Menyediakan benteng ketahanan dan ilmu duniawi ukhrawi.
5.Menjadi contoh teladan (role model) kepada anak2.
6.Berjiwa murabbi

Saidina Umar al-Khattab r.a berkata
"Sesungguhnya anak-anak kamu itu dijadikan untuk generasi lain daripada generasi kamu, dan dijadikan mereka untuk menghadapi zaman yang lain dari zaman yang kamu hadapi sekarang"

Nabi SAW bersabda
"Semoga Allah memberikan kasih sayang kepada orang tua yang mendidik anaknya untuk berbakti kepada dirinya"

(Riwayat Abu asy-Syeikh)

Sebenarnya kitalah yang pernah memiliki hati suci itu..
Kini hati-hati itu telah mempunyai corakan yang pernah diwarnai ibu bapa kita..
hati-hati itu juga mempunyai lakaran hasil daripada kreativiti kita..
Seandainya terdapat contengan yang tersilap gaya..cepat-cepatlah padamkan ia..
Pastikan kita kembali kepada fitrah yang sebenar..
kerana fitrah kita bermula dengan suci..

Kita pernah menjadi anak..
juga telah atau akan menjadi ibu bapa kepada anak2..
Justeru itu sucikanlah hati untuk mencorak mereka yang suci itu..:)

Saturday, January 1, 2011

marhaban bikum 2011

Assalamualaikum wtb kepada semua sahabat..Semoga kita sentiasa dilimpahi hidayah dan i'nayahNya..ameen..=)

Hari ni 1.1.11..Angka satu membuka tirai baru tahun 2011 masihi..pastinya setiap daripada kita mempunyai azam..cita-cita dan semangat baru seiring dengan pertukaran tahun baru...

1 membawa maksud yang banyak dalam diri setiap insan

Lahirnya kita diringi bersama satu lafaz azan..Kita pernah berumur satu tahun..Pernah memasuki darjah satu..Pernah memasuki tingkatan satu..Pernah memasuki tahun satu di universiti..Pernah hari pertama memulakan alam pekerjaan...Dan hayat kita akan berakhir dengan satu lafaz syahadah..Semua perkara bermula dengan satu..Tidak akan datang yang lain tanpa permulaan satu itu...

Azam seorang insan :

  • tahun ni macam nak SKT mencapai 90%
  • tahun ni rase2nye nak tuka keretalah..
  • tahun ni nak tambah gelang lagi satulah..
  • tahun ni elok juge kalau dapat melancong kat bali..tahun lepas dah pegi cameron highland..

dan kebanyakan daripada azam2 kita sebenarnya lebih banyak menjurus kearah peningkatan dari sudut duniawi..Bukannye tak boleh..cuma perlu diseimbangkan dengan urusan ukhrawi..


Teringat ana ceramah ustaz Ismail Kamus dulu2...
Kalau kita kejar akhirat..kita pasti akan dapat dunia..tapi kalau kita kejar dunia kita takkan dapat akhirat..

Cuba umpamakan akhirat seperti bunga dan dunia seperti lalang..Kalau kita tanam bunga..automatik lalang-lalang pasti akan tumbuh sekali..kalau kita tanam lalang..bunga takkan tumbuh sesuka hati seiriningan dengan lalang..Rugilah seandainya kita termasuk dalam golongan yang mencari dunia semata-mata..


Sebagai contoh yang lain..Seandainya kita melatih diri untuk rajin solat berjemaah..ini akan menambahkan ukhuwah atau dalam bahasa lain networking sesama Muslim..Solat juga melatih kita untuk berdisiplin dengan masa..Seandainya pertemuan kita denganNya pada awal waktu sudah pasti kita akan sentiasa awal dalam semua perkara yang kita lakukan..Seandainya sunnah kita laksanakan sudah pasti muamalah kita sesama manusia akan terjaga..Setiap kerja kita akan menjadi produktif..Bukankah dengan mengejar akhirat itu akan membawa kita kepada kejayaan dunia?Renungkanlah...

Jadinya diri dan sahabat..
Masukkan azam tahun ini untuk upgrade diri dari sudut amalan keimanan dan ketaqwaan.. Diri kita hanya ada satu..tak da siapa pun yang akan sama dengan diri kita... Jadilah diri sendiri..yang berusaha untuk sentiasa meningkatkan cinta kepada pencipta..^^

Bermula kita dengan satu.. Pengakhiran juga dengan satu.. Tetapkanlah hala tuju.. Agar perjalanan dipandu.. Menemui Dia yang Maha Satu...

"Hai sekalian orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa kpdNya..dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam."

(Surah Ali-Imran : 102)

Ketahuilah..Hanya cinta yang luarbiasa sahaja layak untukNya..Persaingan untuk merebut cintaNya amat sengit..Beruntunglah bagi yang mendapat cintaNya..Semoga kitalah orang itu...Ameen..:)